ABA

ALLE GEDRAG IS COMMUNICATIE

Door de manier waarop ieder mens (-en kind) zich gedraagt, wordt er iets gecommuniceerd/ uitgedrukt naar de omgeving.

Door gelukkig toeval kwam ik in april 2009 het werk en bedrijf van Caroline Peters   MSc., BCBA ( ABA-instituut.nl) tegen op het internet. Hierbij had ik meteen het idee echt iets te kunnen doen voor kinderen met autisme om hen te helpen zich beter te ontwikkelen.

Binnen een paar weken kon ik meelopen met een van haar medewerkers om deze methode in de praktijk zelf mee te maken. Ik ben workshops van Caroline gaan volgen en kreeg regelmatig feedback n.a.v. de opnames die gemaakt werden van mijn trainingen met de kinderen.

In september 2011 ben ik gestart met de 2-jarige opleiding ABA-professional bij Caroline, die ik september 2013 succesvol heb afgerond. Daarnaast heb ik diverse andere workshopdagen gevolgd bij Caroline die mij met haar jarenlange ervaring en enorme kennis en inzichten telkens weer enorm enthousiast heeft weten te maken voor dit prachtige werk.

Om te zien hoe het trainen van de kinderen gaat is er veel videomateriaal te zien op de site van het ABA-instituut       ( www.aba-instituut.nl ). Een echte aanrader !!

ABA staat voor Applied Behavior Analysis, toegepaste gedragsanalyse, een wetenschappelijk onderbouwde methode die in de VS ontwikkeld is, gebaseerd op het onderzoek van B.F. Skinner, grondlegger van het behaviorisme, een stroming in de psychologie en de daaruit voorgekomen experimentele en toegepaste gedragsanalyse.

Volgens Skinner is gedrag los van context betekenisloos.
Om gedrag te voorspellen en beïnvloeden is het van belang om de functie van het gedrag te  achterhalen. Hiervoor wordt gekeken naar welke situatie er vooraf gaat aan gedrag (antecedent), wat het gedrag zelf is en wat de consequentie is op dat gedrag.
De context wordt gevormd door het antecedent en de consequentie.
Het beïnvloeden van gedrag  is mogelijk door variabelen in die context (die de functies van het gedrag in stand houden)  te analyseren en te veranderen.

Het doel van DABA (Dutch ABA) is om de ABA-methode ook in Nederland bekender en beschikbaar te maken voor kinderen en jongvolwassenen met autisme.

Zaterdag 12 april 2014 werd de eerste masterclass georganiseerd door DABA .

Gregory P. Hanley Ph D.,  BCBA-D, gaf een inspirerende lezing over het begrijpen, voorkomen en behandelen van probleemgedrag bij autisme.

Op zaterdag 8 november 2014 heb ik de Masterclass gevolgd van James Partington, Ph. D. , BCBA-D uit de V.S. waar hij al ruim 35 jaar ervaring heeft in het werk met kinderen met autisme en andere ontwikkelingachterstanden,  volgens de ABA-methode. Een van zijn vele publicaties betreft de ABLLS (Assessment of Basic Language and Learning Skills, een onderzoeksmethode om in kaart te brengen welke vaardigheden het kind met autisme mist en om een individueel leerplan te ontwikkelen.

Op 18 & 19 april 2015 zal Tom Caffrey, M.Ed., BCBA een workshop tweedaagse geven: “Overcoming the Everyday Challenges of Autism.”

De workshop vindt plaats in Den Haag in het nieuwe Babylon Meeting Center dichtbij Den Haag Centraal en de meeste snelwegen.

Deze workshop is bedoeld voor: alle leerkrachten, professionals, ouders, studenten, iedereen die geinteresseerd is om autisme anders te bekijken.

Aanmelden kan via www.dutchaba.nl

foto Bart Mendelson, klein